Lilla björn citerar en bra bok

"Det är coolheten som gängvåldtar en femtonåring, det är coolheten som nattklubbskrigar och skjuter. Det är coolheten som knuffar sig bredaxlad genom kön. Det är coolheten som skriker fitta till din syster.
Inte sådana som jag, vi, Robert.
Det är det väl inte?
jag har väl inte coolheten i mig?
Det är coolheten som röstar på sverigedemokraterna och rakar huvudet, är fjorton år och hotar sina lärare med buterflykniv, köper Slitz och pumpar på gym och betygsätter sina trehundra tjejer. Det är coolheten som lägger grunden för det. Influerar, inflammerar. Den kalla, arroganta, egoistiska coolheten. Förbyts, försups, till hat eller dumhet eller destruktiv likgiltighet, och återgår sedan till noll. Till coolheten. Och jag undrar väldigt mycket om de människorna.
Har de någonsin legat i sängen och kippat efter självförtroende?
Har de någonsin gråtit i sina flickvänners knän?
Har de någonsin rasat ihop, itu, isär med Neil Young och regn och cigg som smakar höst?
Finns det sådana saker i deras värld? Känner de till någonting av det? Kan de förstå?
Lever de?
Alla vi andra, vi som sväljer tungan, lämnar företräde. Vi måste samlas i en ceremoni. Vi måste bränna coolheten på bål. Vi måste stå där, förvirrade vid brasan, och sjunga oförståelsens lov"

Picasso valde också Kristinehamn
Marcus Grahn

Kommentarer
Postat av: håkan

Vackert ändå. Det får en ge hen.

2009-02-11 @ 21:51:30
URL: http://emilbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0